Το Athens Democracy Forum: Από την πλευρά ενός παιδιού

Το Athens Democracy Forum αποτέλεσε μια ευκαιρία για τους νέους να συναντηθούν και να έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν πνευματικά. Κατά τη διάρκεια τριών υπέροχων ημερών, οι άγνωστοι έγιναν συνάδελφοι, ακόμη και φίλοι, οι οποίοι συνεργάστηκαν καλά και συζήτησαν σημαντικά θέματα. Μέσα από αυτές τις συζητήσεις, διατυπώθηκαν συστάσεις, για πρόοδο στους συγκεκριμένους τομείς ενδιαφέροντος των παιδιών που συμμετείχαν.  Τα θέματα περιλάμβαναν: τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι θετικές τους επιδράσεις, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι αρνητικές τους επιδράσεις, η τεχνητή νοημοσύνη γενικά, οι ψευδείς ειδήσεις και η εκπαίδευση.  

 Η γενιά Z, καθώς και οι νεότερες γενιές, δεν είναι ξένοι προς την τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς οι περισσότεροι τα αγαπούν πολύ. Μια κοινή θετική πτυχή είναι η ευκολία και η ταχύτητα της επικοινωνίας μέσω της τεχνολογίας. Αυτό έχει οδηγήσει σε διαδικτυακές φιλίες και σχέσεις (που μπορεί να είναι και μια αρνητική/επικίνδυνη πτυχή). Επιπλέον, η τεχνολογία βοηθάει στην εκπαίδευση λόγω της πρόσβασης σε πληροφορίες. Ένα σημερινό παράδειγμα που συζητήθηκε στο φόρουμ ήταν ο σημερινός πόλεμος στη Γάζα και το γεγονός ότι οι πληροφορίες σχετικά με αυτόν μπορούν να προσεγγιστούν και να διαδοθούν μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ένα άλλο παράδειγμα είναι οι πολλές ανεξιχνίαστες υποθέσεις από τις δεκαετίες του ’80, του ’90 κ.λπ. που επανέρχονται στο φως, καθώς ο λόγος που έμειναν άλυτες είναι ότι δεν είχαν την επιστημονική τεχνολογία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που έχουμε σήμερα.  

 Ωστόσο, υπάρχουν και αρνητικές πτυχές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Όσον αφορά τις σχολικές εργασίες, στο φόρουμ τέθηκε το ζήτημα της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης από τα παιδιά ως μοναδικής πηγής πληροφόρησης, αντί να αναζητούν πολλαπλές αξιόπιστες πηγές. Επιπλέον, πολλοί μαθητές βασίζονται υπερβολικά στην Τεχνητή Νοημοσύνη και, ως εκ τούτου, δεν χρησιμοποιούν τις δικές τους γνώσεις και δεν βελτιώνουν τη μάθησή τους. Μια άλλη αρνητική πλευρά είναι ότι τα παιδιά με απεριόριστη πρόσβαση στο διαδίκτυο είναι πιο επιρρεπή στην εκμετάλλευση μέσω διαδικτυακών σχέσεων. Τέλος, ο διαδικτυακός εκφοβισμός μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να προκαλέσει κατάθλιψη και αυτοκτονικές σκέψεις στα παιδιά που πλήττονται από αυτόν.  

Οι ψεύτικες ειδήσεις συζητήθηκαν επίσης ως μια άλλη αρνητική πτυχή της τεχνολογίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους σε διατροφικές διαταραχές όπως η ανορεξία. Πολλά μοντέλα και άνθρωποι σε εφαρμογές όπως το Instagram θεωρούνται ότι έχουν «τέλεια σώματα» ή «τέλεια πρόσωπα», ενώ στην πραγματικότητα, πολλές από τις φωτογραφίες που θεωρούνται «τέλειες» έχουν υποστεί μεγάλη επεξεργασία. Αυτό μπορεί να είναι επικίνδυνο για τα πολύ ευαίσθητα παιδιά.  Τα μοντέλα δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Άλλοι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να παρέχουν συμβουλές ομορφιάς, αλλά πολλές από αυτές είναι ψεύτικες, γεγονός που οδηγεί ειδικά τα νεαρά κορίτσια, να είναι μπερδεμένα και ακόμη πιο ανασφαλή από ποτέ. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όχι μόνο έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν μια διατροφική διαταραχή, αλλά μπορούν επίσης να πυροδοτήσουν ένα άτομο που ήδη αντιμετωπίζει μια τέτοια διαταραχή και να σταματήσουν ή να επιβραδύνουν τη διαδικασία επούλωσης.    

Η τεχνητή νοημοσύνη είναι μια πλατφόρμα που αντικατοπτρίζει πραγματικά το μέλλον της τεχνολογίας μας και τις δυνατότητές της. Ακόμα κι αν μπορεί να μας βοηθήσει με πολλούς τρόπους και είναι προγραμματισμένο να σκέφτεται όπως το «ανθρώπινο μυαλό», δεν είναι προγραμματισμένο να αισθάνεται σαν άνθρωπος. Η τεχνητή νοημοσύνη, ό,τι και να γίνει, δεν θα μπορούσε ποτέ να κατανοήσει τη δημιουργικότητα και τα συναισθήματα όπως ένας άνθρωπος, επειδή η δημιουργικότητα προέρχεται από την καρδιά, όχι απλώς από το μυαλό. Τα συναισθήματα είναι το πιο μοναδικό πράγμα στον άνθρωπο, το οποίο καμία τεχνολογία δεν θα μπορούσε ποτέ να ανταγωνιστεί. Είναι ζωτικής σημασίας να θυμόμαστε ότι οι άνθρωποι είναι αυτοί που δημιούργησαν την τεχνητή νοημοσύνη και την τεχνολογία εξ αρχής.   

Το θέμα ύψιστης σημασίας που συζητήθηκε από τα παιδιά στο φόρουμ ήταν η εκπαίδευση. Οι συστάσεις που διατυπώθηκαν σχετικά με την εκπαίδευση περιλάμβαναν: νέα και αυξημένη κατάρτιση για τους εκπαιδευτικούς, μαθήματα για δεξιότητες ζωής όπως η λογική και η συναισθηματική νοημοσύνη και περισσότερες προσπάθειες για την ελαχιστοποίηση της πίεσης των συνομηλίκων. Τέθηκαν επίσης ανησυχίες σχετικά με τα πανεπιστήμια και τα κολέγια γύρω από τα χρήματα. Οι φοιτητές δεν θα πρέπει να κρίνονται με βάση το ποσό των χρημάτων που έχουν ή το ποσό των χρημάτων που έχουν οι γονείς. Η μόνη εστίαση θα πρέπει να είναι οι βαθμοί, οι γνώσεις, το ταλέντο και το ποιοι είναι ως άνθρωποι.   

Μέσω της συνάντησης με δημοσιογράφους, ψυχολόγους και πολιτικούς στο φόρουμ, μοιράστηκαν διαφορετικοί τρόποι σκέψης και κοσμοθεωρίες. Οι διαφορές παραμερίστηκαν για τη διαπίστωση ότι όλοι είχαν ένα κοινό σημείο, το οποίο ήταν ότι ήθελαν να κάνουν τον κόσμο καλύτερο, ανεξάρτητα από τη διαφορά ηλικίας. 

Το φόρουμ ήταν η τέλεια ευκαιρία για τα παιδιά να εκφράσουν τις ιδέες και τις κοσμοθεωρίες τους στους ενήλικες. Παρόλο που όλοι προέρχονταν από διαφορετικά μέρη όπως η Αθήνα, η Κύπρος, η Ισλανδία, η Ισπανία, η Εσθονία κ.ά. και είχαν διαφορετικές εμπειρίες ζωής, το φόρουμ λειτούργησε ως μια κοινή εμπειρία που ζήσαμε όλοι μαζί για να πετύχουμε έναν στόχο. Οι ενήλικες άκουγαν τα παιδιά και τα παιδιά προσπαθούσαν επίσης να κατανοήσουν τις απόψεις τους παρατηρώντας τις συνεντεύξεις τύπου τους. Τα παιδιά που μπόρεσαν να παρακολουθήσουν το Φόρουμ Δημοκρατίας ανέφεραν ότι χάρηκαν πολύ που συμμετείχαν σε αυτό και ελπίζουν να συμμετάσχουν και του χρόνου.    

Ντομινίκ Ρούσου

Σχολιάστε